Definisi Bahasaa
Banyak dasar yang boleh dijadikan asas untuk mendefinisikan bahasa. Sesetengah orang mendefinisikan bahasa dari sudut fungsi bahasa itu sendiri. Bagi mereka, bahasa merupakan alat perhubungan atau komunikasi. Ahli psikologi pula mendefinisikan bahasa sebagai alat untuk menyatakan perasaan, pendapat, fikiran dan sebagainya. Bagi ahli linguistik pula, definisi bahasa haruslah ditinjau dari sudut struktur dan fungsinya. Bloch dan Trager misalnya, mentakrifkan bahasa sebagai suatu sistem lambang pertuturan yang arbitrari, digunakan oleh ahli sesebuah masyarakat sebagai alat untuk berhubung dan bekerjsama.
Dengan definisi ini jelaslah bahawa bahasa itu adalah pertuturan. Ini bersesuaian dengan pendapat Fries yang mengatakan bahawa 85% daripada bahasa yang digunakan adalah pertuturan. Bahasa tulisan adalah bahasa juga, tetapi dianggap sebagai secondary language. Dalam pertuturan terhimpun berbagai-bagai aspek bahasa, iaitu pertuturan merangkumi aspek-aspek perkataan , rangkai kata, ayat, bunyi, intonasi, hentian, tekanan, nada dan sebagainya yang tidak tergambar secara jelas melalui tulisan. Dengan demikian, kajian bahasa atau kajian linguistik menjadikan pertuturan sebagai data utama di samping juga bahan bertulis. Walau bagaimanapun, terdapat dua golongan yang berbeza pendapat mengenai hal ini. Ahli bahasa tradisional menjadikan bahasa tulisan sebagai data kajian, sementara ahli bahasa struktural yang mengkaji bahasa secara deskriptif menjadikan pertuturan sebagai bahan kajian.
Daripada definisi di atas, jelas menunjukkan bahawa bahasa mempunyai sistem. Dalam pertuturan terkandung bentuk-bentuk bahasa yang terdiri daripada kumpulan bunyi yang berupa perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat. Tiap-tiap bentuk mempunyai sistemnya yang tersendiri. Bahasa Melayu misalnya, mempunyai sistem atau peraturan-peraturannya sendiri dalam menghasilkan sesuatu bunyi, mempunyai hukum-hukumnya yang membentuk perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat. Jadi, tiap-tiap bahasa itu mempunyai set atau sistem tertentu yang menjadi asas kepada pengguna-pengguna untuk menuturkan atau menulis bahasa tersebut.
Bahasa juga dikatakan bersifat arbitrari. Apa yang dimaksudkan dengan arbitrari ialah tiada hubungan mutlak antara bunyi atau perkataan dengan makna atau benda yang dimaksudkan. Misalnya, tidak ada hubungan antara benda "rumah" dengan benda yang disebut sebagai (rumah) dalam bahasa Melayu, (haus) dalam bahasa Inggeris dan (bait) dalam bahasa Arab. Dengan demikian, dapat dikatakan bahawa, makna bagi sesuatu lambang atau perkataan adalah konvensional sifatnya. Makna seolah-olah telah menjadi tanggapan tradisi atau dengan perkataan lain, makna adalah dipersetujui bersama oleh sekelompok penutur yang menggunakan bahasa itu. Persetujuan itu dilakukan dengan baik secara sedar ataupun tidak.
Bahasa juga dikatakan sebagai alat komunikasi untuk manusia berhubung, melahirkan perasaan, fikiran, kehendak dan sebagainya.Bahasa dapat menghubungkan seseorang dengan yang lainnya sama ada dari segi jarak tempat atau jarak masa. Melalui jarak tempat, seseorang itu boleh berhubung dengan seseorang yang lain secara lisan sama ada dengan berhadapan atau melalui telefon atau boleh juga secara tulisan. Berhubung secara jarak masa pula ialah apabila seseorang itu mahu merakamkan sesuatu untuk pengetahuan generasi yang terkemudian daripadanya, maka dia boleh merakamkan pertuturannya di pita rakaman atau menuliskannya di atas kertas atau buku. Dengan demikian dia dapat menyatakan fikirannya, kehendaknya atau pendapatnya kepada orang-orang yang terkemudian daripadanya walaupun jarak masa hidup antara mereka memakan masa berpuluh-puluh tahun lamanya.
Akhir sekali, perlu juga ditegaskan bahawa bahasa bukanlah sesuatu yang diwarisi sebagaimana kita mewarisi ciri-ciri fizikal (seperti warna kulit dan bentuk badan) daripada ibu bapa kita. Bahasa merupakan sesuatu yang kita pelajari secara tidak langsung daripada ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. Sebagai bukti yang menunjukkan bahawa bahasa itu tidak kita warisi ialah katakanlah seorang bayi berbangsa Cina, sejak dari kecil lagi dipelihara oleh sebuah keluarga Melayu, bahasa yang akan diperolehinya bukanlah bahasa Cina tetapi bahasa Melayu.
Kesimpulannya, dapatlah ditakrifkan bahawa bahasa merupakan suatu sistem lambang yang terdiri daripada leretan bunyi-bunyi yang diucapkan oleh alat-alat pertuturan atau alat artikulasi manusia yang terdiri daripada alat-alat seperti lidah, anak tekak, lelangit, bibir, gusi, dan sebagainya. Dari segi makna, ia dipersetujui oleh sekumpulan penutur dan digunakan sebagai alat komunikasi.
Dengan definisi ini jelaslah bahawa bahasa itu adalah pertuturan. Ini bersesuaian dengan pendapat Fries yang mengatakan bahawa 85% daripada bahasa yang digunakan adalah pertuturan. Bahasa tulisan adalah bahasa juga, tetapi dianggap sebagai secondary language. Dalam pertuturan terhimpun berbagai-bagai aspek bahasa, iaitu pertuturan merangkumi aspek-aspek perkataan , rangkai kata, ayat, bunyi, intonasi, hentian, tekanan, nada dan sebagainya yang tidak tergambar secara jelas melalui tulisan. Dengan demikian, kajian bahasa atau kajian linguistik menjadikan pertuturan sebagai data utama di samping juga bahan bertulis. Walau bagaimanapun, terdapat dua golongan yang berbeza pendapat mengenai hal ini. Ahli bahasa tradisional menjadikan bahasa tulisan sebagai data kajian, sementara ahli bahasa struktural yang mengkaji bahasa secara deskriptif menjadikan pertuturan sebagai bahan kajian.
Daripada definisi di atas, jelas menunjukkan bahawa bahasa mempunyai sistem. Dalam pertuturan terkandung bentuk-bentuk bahasa yang terdiri daripada kumpulan bunyi yang berupa perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat. Tiap-tiap bentuk mempunyai sistemnya yang tersendiri. Bahasa Melayu misalnya, mempunyai sistem atau peraturan-peraturannya sendiri dalam menghasilkan sesuatu bunyi, mempunyai hukum-hukumnya yang membentuk perkataan, rangkai kata dan ayat-ayat. Jadi, tiap-tiap bahasa itu mempunyai set atau sistem tertentu yang menjadi asas kepada pengguna-pengguna untuk menuturkan atau menulis bahasa tersebut.
Bahasa juga dikatakan bersifat arbitrari. Apa yang dimaksudkan dengan arbitrari ialah tiada hubungan mutlak antara bunyi atau perkataan dengan makna atau benda yang dimaksudkan. Misalnya, tidak ada hubungan antara benda "rumah" dengan benda yang disebut sebagai (rumah) dalam bahasa Melayu, (haus) dalam bahasa Inggeris dan (bait) dalam bahasa Arab. Dengan demikian, dapat dikatakan bahawa, makna bagi sesuatu lambang atau perkataan adalah konvensional sifatnya. Makna seolah-olah telah menjadi tanggapan tradisi atau dengan perkataan lain, makna adalah dipersetujui bersama oleh sekelompok penutur yang menggunakan bahasa itu. Persetujuan itu dilakukan dengan baik secara sedar ataupun tidak.
Bahasa juga dikatakan sebagai alat komunikasi untuk manusia berhubung, melahirkan perasaan, fikiran, kehendak dan sebagainya.Bahasa dapat menghubungkan seseorang dengan yang lainnya sama ada dari segi jarak tempat atau jarak masa. Melalui jarak tempat, seseorang itu boleh berhubung dengan seseorang yang lain secara lisan sama ada dengan berhadapan atau melalui telefon atau boleh juga secara tulisan. Berhubung secara jarak masa pula ialah apabila seseorang itu mahu merakamkan sesuatu untuk pengetahuan generasi yang terkemudian daripadanya, maka dia boleh merakamkan pertuturannya di pita rakaman atau menuliskannya di atas kertas atau buku. Dengan demikian dia dapat menyatakan fikirannya, kehendaknya atau pendapatnya kepada orang-orang yang terkemudian daripadanya walaupun jarak masa hidup antara mereka memakan masa berpuluh-puluh tahun lamanya.
Akhir sekali, perlu juga ditegaskan bahawa bahasa bukanlah sesuatu yang diwarisi sebagaimana kita mewarisi ciri-ciri fizikal (seperti warna kulit dan bentuk badan) daripada ibu bapa kita. Bahasa merupakan sesuatu yang kita pelajari secara tidak langsung daripada ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. Sebagai bukti yang menunjukkan bahawa bahasa itu tidak kita warisi ialah katakanlah seorang bayi berbangsa Cina, sejak dari kecil lagi dipelihara oleh sebuah keluarga Melayu, bahasa yang akan diperolehinya bukanlah bahasa Cina tetapi bahasa Melayu.
Kesimpulannya, dapatlah ditakrifkan bahawa bahasa merupakan suatu sistem lambang yang terdiri daripada leretan bunyi-bunyi yang diucapkan oleh alat-alat pertuturan atau alat artikulasi manusia yang terdiri daripada alat-alat seperti lidah, anak tekak, lelangit, bibir, gusi, dan sebagainya. Dari segi makna, ia dipersetujui oleh sekumpulan penutur dan digunakan sebagai alat komunikasi.
Lirik
Tanggal 31
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Lirik Tanggal 31
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Lirik
Tanggal 31
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka …Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Ulang Daripada Mula
Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka
Merdeka.. merdeka.. merdeka..MERDEKA!
Ulasan